Slunce se nedotěrně opírá o střechy domů, vzduch je prosycený vůní babího léta a ulicemi se namísto obvyklé kakofonie zvuků velkoměsta rozléhá intenzivní bzučení připomínající nahněvané hejno včel. Nejde ovšem o žádný dotěrný hmyz, ale o rytmický zvuk tisíců rotujících kol, která se řítí ulicemi belgického hlavního města a značí, že je dnes opět třetí zářijová neděle a tedy i Den bez aut.
Tento den, kterým v Bruselu a dalších evropských městech vrcholí Týden mobility, je jednou z největších událostí svého druhu, která má v Belgii již svou dlouholetou tradici. Hlavní město se na celý den uzavře pro veškerou automobilovou dopravu s výjimkou taxi služby, vozidel integrovaných záchranných složek a veřejné hromadné dopravy, která je zpřístupněna na celý den zdarma. Událost se těší mezi obyvateli Bruselu veliké oblibě. Podle studie společnosti TomTom je Brusel nejucpanějším městem Evropy, patří navíc k jednomu z nejznečištěnějších a automobilová doprava zde představuje velký problém. Představitelé bruselského regionu dlouhodobě bojují s narůstajícím počtem automobilů, které zatěžují infrastrukturu a přispívají k nebezpečné úrovni hlukového znečištění i špatného ovzduší. Den bez aut je tak obecně vnímán jako příležitost pro občany vzít si své město zpět, nabízí jim totiž jeden den v roce prostor na to zažít město jinak.
Čtyřproudá spojnice Rue de la Loi protínající evropskou čtvrť a vedoucí od budov Evropské komise a Rady směrem do centra ke královskému paláci je dnes stejně rušná jako jindy, tentokrát zde však namísto aut jedou stovky lidí na kolech, koloběžkách, kolečkových bruslích či skateboardech. V jiných částech města se konají kulturní akce, festivaly, bleší trhy a sousedská setkání, ačkoliv je jich letos kvůli pandemii méně než obvykle. Návštěvníky láká především pocit svobody, pospolitosti a možnost užít si prostředí, ve kterém žijí, bez každodenního ruchu a nebezpečí, které s sebou hustá doprava ve městě přináší.
Kromě příjemné atmosféry s sebou akce přináší i další významné benefity. Podle výzkumů se během tohoto dne sníží úroveň látek znečišťujících ovzduší jako jsou oxid dusičitý a saze až o 70%. V loňském roce byly ve městě naměřeny během Dne bez aut nejnižší hodnoty škodlivin ve vzduchu za celý rok. To podle odborníků znamená, že snížení dopravy je přímo úměrné zvýšené kvalitě ovzduší a zároveň okamžitě měřitelné. A dopady nejsou pouze krátkodobé, z dlouhodobého hlediska vedou podobné akce k dalším opatřením v oblasti městské mobility jako jsou větší investice do cyklostezek, výstavby bezemisních zón v městských centrech a k modernímu, k životnímu prostředí šetrnějšímu plánování měst. Dalšími cíli akce jsou větší propagace veřejné hromadné dopravy, stimulace udržitelného způsobu mobility v rámci města a zdravějšího životního stylu skrze sportovní aktivity.
Tento den je však také připomínkou kulturní války mezi automobilisty a cyklisty. Ačkoliv naprostá většina řidičů tento svátek akceptuje, přesto se najdou jedinci, kteří autem vyjedou, ať již z nevědomosti nebo z přesvědčení. Pokuta jim přitom nehrozí, protože belgické právo Den bez aut nezná. Narůstající automobilová doprava však mění celkovou strukturu a funkčnost měst po celém světě. Chodci a cyklisté jsou vytlačováni na periferii. Den bez aut má o to větší význam v kontextu diskuze o klimatických změnách. Dopravě je přisuzováno 30 % vypouštěného CO2 v Evropě. Z toho jedním z největších přispěvatelů jsou automobily typu SUV, jak v loňském roce upozornila Mezinárodní energetická agentura. V posledním desetiletí jsou dokonce druhým největším producentem CO2 emisí (předběhly i nákladní dopravu). Jak podotkl ve svém nedávném článku The Guardian, pokud by všichni řidiči SUV zformovali stát, šlo by o 7. největšího producenta CO2. Dopravu 21.století čeká velká transformace a vlády a odborníci na celém světě se snaží přijít na to, jak odbourat naší závislost na osobních automobilech.
Den bez aut je ale především dnem klidu a nezávislosti na motorizovaných prostředcích. Kolik přesně vláda Bruselského regionu utratí za objednávku perfektního slunečného počasí je nejasné, regionální statistiky čísla neudávají, dodavatel je však každoročně spolehlivý.